VERTELLER OVER KUNST

Samen kijken naar kunst | slow-looking
Kunst kijken met Michiel Kersten is aandachtig kijken naar kunst. Schilderijen, beeldhouwwerken, installaties geven zoveel meer genoegen en plezier als je de tijd neemt om er wat langer dan een paar luttele seconden bij stil te staan. Open, onbevangen kijken. Daar gaat het om. De ‘geheimen’ van een kunstwerk ontrafelen zich dan – bijna – vanzelf. Daar hoef je geen geleerde voor te zijn met een encyclopedische voorraad kunsthistorische kennis. Laat voor een moment de neiging om plompverloren te oordelen over het kunstwerk even achterwege. Niet denken: “mooi, lelijk, raar, gemakkelijk, ingewikkeld of wat dan ook”. Kijken, kijken en nog eens kijken. Soms naar het geheel, soms naar een detail, vaak naar beiden. Wat wil de schilder ons vertellen met zijn verf, zijn kleurgebruik, zijn penseelstreken, zijn voorstelling – verhalend of abstract – en nog veel meer. Er valt zoveel te ontdekken door gewoonweg te kijken. Graag neem ik u mee op deze visuele ontdekkingsreis…

Michiel Kersten geeft rondleiding in Museum Folkwang in Essen
Michiel Kersten geeft een rondleiding door Museum Folkwang in Essen. Een rondleiding met Michiel Kersten is geen monoloog maar een gesprek over kunst. Alles draait om kijken: open en onbevooroordeeld.

Artetcetera. Kunst in woorden
Bijna niets vind ik meer inspirerend dan om met mensen te praten over kunst, er samen naar te kijken en de ‘geheimen’ bloot te leggen door goed kijken . Om deze reden heb ik in 2016 kunsthistorisch bureau Artetcetera. Kunst in woorden opgericht. Met mijn collega’s van Artetcetera. Kunst in woorden staat kijken naar kunst centraal. Kijken en daar met elkaar over praten. Daar heb – zoals hierboven en op de homepage al gezegd – je geen enorme bagage aan kunsthistorische kennis voor nodig, wel een open blik. De feiten, de context, de anekdotes, de verbanden in de kunstgeschiedenis, de vergelijkingen met andere kunstenaars, die reiken wij (Michiel Kersten, Emmelie de Mol van Otterloo en Thera Folmer-von Oven) je wel aan in onze rondleidingen, lezingen, cursussen en kunstreizen. Wij nemen u graag mee in het fascinerende en veelkleurige verhaal van de kunst.

Eenvoud en geen ingewikkelde woorden
Enthousiasme, betrokkenheid en liefde voor de kunst zijn de hoekstenen van mijn manier van werken. Net als eenvoud en begrijpelijkheid. Geen ingewikkelde, met moeilijke taal doorspekte taal vol ingewikkelde begrippen en pompeuze woorden. Gewoon, gewone taal. Het kunsthistorische verhaal over kunst vertel ik je, maar uiteindelijk draait het allemaal vooral – toch – om samen aandachtig en met een open blik kijken. En waarom doen wij dat allemaal? Het antwoord is simpel: kunst geeft zoveel terug als je wat tijd geeft aan kijken, écht kijken. Kunst is veel te mooi om gedachteloos aan voorbij te lopen.  Gaat u mee met deze verkenningstocht door de kunst van vroeger en nu?

Schilderij van Cornelis Cornelisz van Haarlem met het huwelijk van Peleus en Thetis in het Frans Hals Museum. Achter het beeld gaat een mooi, verhaal met een diepere betekenis schuil. Dit betekenis ontrafelen is een inspirerende visuele ontdekkingstocht.
Schilderij van Cornelis Cornelisz van Haarlem met het huwelijk van Peleus en Thetis in het Frans Hals Museum. Achter het beeld gaat een mooi verhaal met een diepere betekenis schuil. Dit betekenis met elkaar ontrafelen is een inspirerende visuele ontdekkingstocht.

Specialisaties: oude kunst én moderne kunst
Noord-Nederlandse kunst uit de 16de tot en met de 18de eeuw is vanuit mijn studie kunstgeschiedenis traditioneel mijn specialisatie. Die kunst ligt nog steeds dicht bij mijn hart. Mijn grootste liefde gaat het laatste decennium uit naar de moderne kunst (1850-1925). De kunst van het realisme, impressionisme, post-impressionisme (Cézanne, Gauguin, Van Gogh, Nabis, Pointillisme), futurisme en fauvisme en andere vormen van expressionisme, waaronder het werk van Künstlergruppe Brücke en Der Blaue Reiter. Vooral het werk van de expressionistische stromingen, waarin kleur losgezongen is van de weergave en puur intuïtief wordt gebruikt, fascineert en inspireert mij. Graag laat ik, Michiel Kersten, u delen in mijn liefde en kennis voor deze kunststromingen.

Henri Matisse, Luxe, Calme et Volupté, 1904, Het laatste schilderij van Matisse in de stippeltechniek ontleend aan Paul Signac voor dat hij op de Salon d’Automne zijn roemrucht Fauvistische doeken toonde.