CONTENT & ONLINE MARKETEER

Online de ultieme democratisering van de communicatie
De wereld van de digitale communicatie is grenzeloos, oneindig, veelvormig. Iedereen heeft er toegang toe en kan zijn boodschap de wereld in sturen. In deze steeds veranderende wereld van permanente communicatie voel ik mij als een vis in het water.

Content is de sleutel
In de loop van de tijd heb ik vele websites gebouwd. Dat is inspirerend werk, maar niet wereldschokkend. Een website is maar een atoomdeeltje aan een schier oneindig firmament. Hoe trek je met dat minuscule deeltje een beetje meer aandacht dan de naburige sterren? Content is daarvoor de sleutel. Enthousiaste, authentieke verhalen die voor jouw doelgroep, jouw relaties, jouw klanten een duidelijk verhaal met inhoud te bieden hebben.

Webverkeer en contactpunten met jouw klanten en relaties opzoeken
Als kleine organisatie beschik je niet over enorme reclame budgetten om jouw ster in dat digitale melkwegstelsel zichtbaarder te maken dan andere digitale sterren. Daar ligt de uitdaging. Simpele, eenvoudige kunstgrepen zijn er niet (meer). Kreten als “domineer nu Google” kun jouw in één naar het rijk van de fabels en mythes verwijzen. Hoger in de zoekresultaten komen is een zaak van lange adem én een heldere strategie. Op zoek te gaan naar de digitale contactpunten met de doelgroep is de eerste stap. Heb je de contactpunten helder en heb je een indruk van de interesses van je doelgroep, dan kun je gaan bouwen. Geconcentreerd, aandachtig, zorgvuldig jouw verhaal vertellen in de kanalen die er toe doen. Stapje voor stapje. Tegendraads denken helpt. Doe niet altijd wat iedereen doet.

Wees oorspronkelijk, koester je eigen gezicht
Wees zuinig op je communicatiekanalen en -middelen. Bewaak je gezicht en toon van jouw taal zorgvuldig. Wees je zelf. In deze ontdekkingstocht kan ik je helpen met het vinden van je eigen gezicht als organisatie. Ik bedoel daar niet een huisstijl of een logo mee. maar een eigen, herkenbaar stemgeluid. Dat kost tijd. Schrijven, herschrijven, verder fijn slijpen. Een tekst moet niet alleen pakkend zijn, maar ook nog eens door de robots van de zoekmachines goed indexeerbaar zijn. Een complexe klus, net zoals eigenzinnige foto’s maken dat is, of inspirerende video’s en podcasts produceren of enthousiasmerende nieuwsbrieven de wereld in sturen. Welk verhaal vertel je? Consequent, consistent. Hoe lever je echte publieke waarde en stijg je – als is het maar een klein beetje – boven het maaiveld uit. Daar gaat het uiteindelijk om.

Content creatie
Graag maak ik voor een heel scherpe prijs een mooie, strak en minimalistisch ontworpen WordPress website voor je. maar nog veel liever stort ik mij op het leveren van goed leesbare, helder gestructureerde teksten, waar ook de zoekmachines mee uit te voeten kunnen. Google is nu eenmaal gek op woorden, maar weet ook een heldere structuur van teksten te waarderen, net als afbeeldingen met alle metadata die daarbij behoren. E-mailnieuwsbrieven maken en verhalen vertellen via de sociale media zijn mijn specialiteit. Net als optimalisatie van de website op snelheid. Dat wordt anno 2021 een steeds belangrijker criterium voor de beoordeling van jouw website. Hoe snel is de inhoud beschikbaar, hoe kort duurt voor dat jouw bezoeker op een knop kan klikken. Testen, meten, experimenteren vind ik nu heerlijk. Alles om het verkeer naar je website te helpen vergroten.

Ervaring
Ik heb ruim 20 jaar ervaring in de (online) communicatie en marketing. Mijn wortels liggen culturele sector, waar ik ruim 15 jaar de verantwoordelijk ben geweest voor offline en online communicatie, voor onder meer het Frans Hals Museum. De afgelopen vijf jaar werk ik als online marketeer voor de IJsbaan Haarlem Dit sportcomplex met zo’n 300.00 bezoekers is een van de grootste openbare publieksinstellingen in Haarlem. Hier verzorg ik onder meer de nieuwsbrief, de website, de narrow casting en de sociale media waarbij ik werk op basis van een aantal “persona” en de ’touchpoints” die wij onderscheiden hebben in de analyse voor het marketingplan.

“The proof is in the eating”

Weten wat ik gedaan heb? Kijkt u op de website van de IJsbaan Haarlem of op de website van mijn eigen kunsthistorische bureau Artetcetera. Kunst in woorden en de Facebookpagina van dit bureau.

Meer weten? Een vrijblijvende verkenning? Mail of bel mij:

E michielcckersten@gmail.com of mkersten@quicknet.nl | M 06 1005 7228